Problemy zdrowia psychicznego u osób z niepełnosprawnością intelektualną
U osób z niepełnosprawnością intelektualną częściej występują problemy ze zdrowiem psychicznym – ryzyko 3-4 razy większe niż u osób z prawidłowym rozwojem umysłowym.
Wskazuje się na liczne przyczyny wzrostu wskaźnika rozpowszechniania chorób i zaburzeń psychicznych u osób z zaburzeniami rozwoju intelektualnego:
– uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego,
– słabszy system mechanizmów obronnych,
– trudności w radzeniu sobie z problemami życia codziennego wynikające z ograniczeń poznawczych,
– trudności w komunikacji werbalnej,
– niski poziom kompetencji społecznych,
– powtarzające się straty,
– separacje,
– niska samoocena związana z powtarzającymi się niepowodzeniami,
– brak perspektyw samodzielnego funkcjonowania społecznego,
– niewłaściwe postawy otoczenia, naznaczenie, etykietowanie,
– wykluczenie społeczne,
– zaburzenia życia rodzinnego, trudności wychowawcze,
– odrzucenie przez osoby z najbliższego otoczenia.
Trudności z rozpoznawaniem problemów zdrowia psychicznego:
– atypowość symptomów – prezentowane u osób z niepełnosprawnością intelektualną symptomy chorób i zaburzeń psychicznych odbiegają nieco od klasyfikacyjnych norm, co wynika przede wszystkim z trudności werbalizacyjnych (systemy diagnostyczne opierają się gównie na językowych formach opisu występujących objawów). Im niższe zdolności intelektualne tym więcej objawów atypowych i konieczność zastosowania innych metod oceny,
– traktowanie objawów psychopatologicznych jako przejawów samej niepełnosprawności intelektualnej (Bobińska, Gałecki, s. 14),
– nadinterpretacje – nie rozróżnianie symptomów chorobowych od przejawów niepełnosprawności intelektualnej (np. spowolnionego toku myślenia),
– częsty brak korelacji objawów z pogorszeniem funkcjonowania w życiu codziennym, przez co symptomy są mniej widoczne dla rodziny/opiekunów – osobom z niepełnosprawnością intelektualną stawia się mniejsze wymagania w zakresie pełnienia różnych ról społecznych, w związku z czym ich życie codzienne, mimo rozwijania się choroby, może nie ulegać wyraźnej zmianie (s.14-15),
– otoczenie częściej zwraca uwagę na symptomy manifestujące się zaburzonym zachowaniem niż subiektywne odczuwane zaburzenia myślenia czy niepokój wewnętrzny
Powyższe problemy wiążą się z dużą nierozpoznawalnością problemów ze zdrowiem psychicznym u osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Do właściwego rozpoznania niezbędny jest:
– wywiad z osobą z niepełnosprawnością intelektualną,
– obserwacja,
– wywiad środowiskowy z uwzględnieniem jakości relacji poszczególnych osób z osobą z niepełnosprawnością intelektualną.